zondag 15 april 2012

Gerstenat en vette Friet


Belevenissen van een recreatieve loper 

Het zomerseizoen staat voor de deur J Heerlijk! Volgende week de openingswedstrijd op de baan. We zijn de afgelopen weken al verwend met lekker weer, hopelijk blijft april ook mooi maar dan kan het nog wel koud zijn. Ik wil weer in de korte broek, er gaat niets boven het lopen in een shirt met korte mouwen en een korte broek. Niks geen overbodige ballast! 

Tijdens de duurloopjes worden altijd allerlei wetenswaardigheden uitgewisseld dus zo langzamerhand weten we alles van de omgeving en de “plaatselijke” gewoontes en bevolking. Zo weten we nu bv waar het galgenveldje zijn naam vandaan heeft, en ook dat het vliegveld in Havelte wel gebouwd is in de oorlog maar nooit gebruikt. Er schijnen net zoveel bommen gegooid te zijn als op Rotterdam! Voor meer informatie kunnen jullie je wenden tot de historische vereniging Steenwijk, te bereiken via Gerrit Greven. 

Natuurlijk wordt ook het wel en wee van de diverse personen besproken, je kan beter zo’n duurloopje doen dan een bezoek aan de psycholoog brengen, (bijna) alle problemen worden al lopend opgelost. 

Opa Jan de Lange heeft weer een naamgenoot gekregen. Oftewel, Nynke van Jan is bevallen van een gezonde zoon, over een paar weken hopen we haar (Nynke) weer te mogen begroeten op de baan. Het zal wel weer even wennen zijn want de hoeveelheid naaldhakken is de afgelopen periode uitgedund. Margreet heeft het al steeds over “haar” mannen als we een duurloopje doen op de zaterdag. Nu is dat wat overdreven maar het feit is dat ze regelmatig de enige dame in het gezelschap is. Zo nu en dan sluit Simone ook aan, maar lang niet altijd. Dat komt nog wel J. 

Ivonne is druk met van alles en nog wat in Hellendoorn, dus die hebben we al maanden niet gezien bij de duurloopjes L. Gelukkig worden we wel op de hoogte gehouden van de vorderingen via de mail, sms of msn, of andere “social media” J. Binnenkort gaan we eens kijken bij de nieuwe spruit in huize de Lange, en we krijgen vast ook nog wel een uitnodiging voor de house-warming party in Hellendoorn! 

Begin maart was het Nederlands kampioenschap voor ambtenaren, leuk evenement en meestal zijn er wel wat Starters die als introducé mee gaan met de gemeente Steenwijkerland, alles te danken aan de tomeloze inzet van sportambtenaar Grietje Boxum. Dit jaar hadden we pech met het weer. Dinsdag mooi, donderdag mooi, maar op de dag van de wedstrijd (woensdag) een enorme bak water en veel wind. Koud! Gelukkig was de sporthal ruim genoeg en was het daar ook droog en warm. Er worden op zo’n dag diverse afstanden gelopen, 6, 9 en 12, sommigen doen zelfs 2 afstanden. Het vervelende was dat door het slechte weer er weinig supporters langs de kant stonden. Je kan niet alles hebben. Maar de echte bikkels waren er! Margreet werd daar voor het 2e jaar op rij Nederlands kampioene, alle ambtenaren en Starters trots. 

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst een duurloopje in korte broek gedaan, het was heerlijk weer en meestal ben ik op vrijdagmiddag vrij dus ik kon mooi overdag een rondje in het bos doen. Als de temperatuur boven de 15 graden komt is het tijd om de korte broek aan te doen. Je hoeft dan niet heel hard te lopen om toch warm te blijven. Onderweg heerlijk om me heen gekeken, fluitende vogels, zonnetje erbij, wat wil je nog meer. Bij het vennetje langs de gele palen route lag al een enorme hoeveelheid kikkerdril in het water, en aan het gekwaak en geplons te horen kwam er nog veel meer bij! 

Langzamerhand begin ik wat minder last van mijn benen te krijgen. Ik heb een poos niet echte tempo’s gelopen maar het komt er weer aan. Ik ben de duurlopen weer aan het uitbreiden en zorg ook voor wat meer snelheid. Hoewel er niks mis mee is om wat langzamer te lopen (achteraan is het gezelliger en het uitzicht vaak ook mooier) is het ook heerlijk om een beetje moe te worden tijdens de training. Ik heb kortgeleden de halve marathon in Hoorn gelopen. Ik had een tijd in gedachten, een soort snelle duurloop. Na de 1e km ging het al te snel dus ik moest echt even op de rem. We liepen in een mooi groepje, een man of 8. 1 vrouw erbij. Er stond een stug windje en in dat open landschap is het bikkelen maar ik voelde me prima dus dat ging goed. Na 15 km haakte er een groepje af, en op 3 km voor de finish viel ons groepje ook nog uit elkaar. Gelukkig hadden we daar de wind mee dus het viel mee. Ik was erg tevreden. Na de tijd even gezellig kletsen in de kantine met wat bekenden, wat kun je nu voor leukers bedenken op een zondag?

Zoals gezegd, het zomerseizoen begint en dan komen de echt leuke wedstrijdjes vind ik. De meeste mensen hebben een hekel aan de baanwedstrijden, het hoort er een beetje bij. Maar er zijn veel loopjes en duurloopjes in het zomerseizoen die ineens een stuk leuker worden met wat hogere temperaturen. Ik moet in de zomer altijd denken aan een boek van Oek de Jong “opwaaiende zomerjurken”, en dat is niet voor niets! 

Tot de volgende keer J

Geen opmerkingen:

Een reactie posten